Journal title
عنوان نشریه
Quarterly Journal of Science Kharazmi University
Literature & Humanities
http://jsci.khu.ac.ir
1
admin
doi
fa
jalali
1387
3
1
gregorian
2008
6
1
18
45
online
1
fulltext
fa
نقش یونهای معدنی و پرولین در تحمل دو رقم کلزا (L. Brassica napus) به تنش مس
Role of mineral ions and proline in copper stress tolerance in two canola (Brassica napus L.) cultivars
اثر غلظتهای متفاوت(0، 100، 300 و 500 میکرومولار) کلرید مس بر انباشتگی کاتیونهای مس، آهن، منگنز و پتاسیم و همچنین غلظت پرولین در برگ و ریشه دو رقم کلزا(L. Brassica napus) (پیاف و هایولا) در مرحله طوقهای در شرایط گلخانه بررسی شد. در مجموع، در پاسخ به تیمارهای کلرید مس تفاوت معنیداری بین رفتار فیزیولوژیک ارقام مورد بررسی مشاهده شد؛ بدین معنی که با افزایش غلظت کلرید مس در محیط، افزایش غلظت یون مس و پرولین و همچنین کاهش یونهای آهن، منگنز و پتاسیم در رقم پیاف (به ویژه در ریشه) در مقایسه با رقم هایولا چشمگیرتر بود. بنا بر این، به نظر میرسد رقم پیاف توانایی بیشتری نسبت به هایولا برای مقابله با این تنش دارد. بدین ترتیب از دیدگاه بیوشیمیایی میتوان رقم پیاف را به عنوان رقم متحملتر به تنش فلز سنگین مس معرفی کرد.
Effects of various CuCl2 trearments (0, 100, 300, 500 µM) at rosette stage on accumulation of Cu+2, Fe+2, Mg+2, and K+, and proline concentration in root and leaf of two canola (Brassica napus L.) cultivars (PF and Hyola) were studied under greenhouse conditions. In general, in response to copper chloride treatments, significant differences were observed between physiological behaviors of these cultivars. With increasing in CuCl2 concentration, the increases in copper and proline levels and decrease in Fe+2, Mg+2, and K+ concentrations were greater in PF (especially root) than that of Hyola. Thus, it seemed that PF had more ability against heavy metal stress, compared with Hyola. Therefore, from biochemical point of view, PF could be introduced as more tolerant cultivar to heavy metal stress, in comparison to Hyola.
تنش مس , کاتیونهای معدنی , پرولین , ارقام کلزا ,
copper stress , mineral cations , proline , Canola cultivars ,
865
876
http://jsci.khu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-135&slc_lang=fa&sid=1